Huub in Zuid Afrika!

Simon krijgt van backpacken vlinders in zijn buik. (Mpumalanga , Bivane Dam en Soweto).

Waarom Simon vlinders in zijn buik heeft?. U leest het verderop…

24 februari besloten Mzi Bianca en ik om mee te doen aan een 10 km deloitte marathon in Pretoria. 26 februari ging de wekker om half 5 ’s nachts. De gedachte die ik de avond ervoor al verwachtte werd werkelijkheid: WAAROM!. Toch maar besloten om op te staan. Mzi ging mee terwijl Bianca gaf toe aan haar bed. Om 6 uur stonden we daar dan, te wachten op het startschot. Ik vroeg me af of het wel zo’n goed plan was om met mijn wielrenbenen 10 km te rennen. Het ging echter prima!.

Een week later hebben we nog een rugby wedstrijd gezien in het loftus stadion. Vet!.

En toen was er Soweto. Een aantal weken geleden vroeg ik Mzi of we niet in Soweto iets zouden kunnen betekenen.

Soweto foto's.

Mzi regelde dat we met 10 man vrijwilligerswerk konden doen in Klipton, een arme wijk in Soweto, want ja je hebt ook rijke wijken (waar onder andere Nelson Mandela’s huis staat). Eerst kochten we bij de supermarkt voor 50 kinderen brood, fruit, drinken en snoep. Vervolgens reden we met 3 auto’s richting Soweto. Voor de onwetenden: Soweto is een township met 5 miljoen!!! Mensen in Johannesburg. Het was de
broedplek voor anti- apartheid.

In soweto zagen we een aantal mannen (slagers) die midden op de straat vlees verkochten en bereidden, in de zon… met 30 graden….
Eenmaal in Klipton aangekomen, kregen we een rondleiding door het gebied. Wat me meteen opviel was dat kinderen je graag bij de hand pakken, en je vervolgens Papi noemen, om vervolgens niet meer los te laten. De kinderen die hier rondlopen zijn voornamelijk weeskinderen. Ze willen trouwens allemaal op de foto. (wat ik trouwens prima vond;)). Halverwege de rondleiding kwamen we bij het Soweto hotel uit. Een hotel waar je 200 euro per nacht betaald! Bestemd voor rijke toeristen die de soweto ervaring willen “meemaken”, maar ook gebruik willen maken van een minibar/jacuzzi. Right.

Voor diegene die van plan is om kleren op te sturen naar Afrika: niet doen.. Ons vrijwilligerswerk bestond uit het sorteren van volwassen en kinderkleren. Er lag een kamer van 12 m2 volgepropt met kleren. We zijn 1.5 uur bezig geweest met kleren in zakken te verdelen, en na die tijd waren we pas op de helft. Hetgeen ze graag willen zijn boeken.

Al met al was het een toffe ervaring om daar te helpen. Mzi is van plan om hier meer werk van te maken en wellicht 2de hans boeken te schenken, indien een bibliotheek hem steunt.

Mpumalanga.

Mpumalanga foto's

Mpumalanga is een gebied 4 uur ten oosten van Pretoria, tegen Krugerpark aan. Het is niet zo heel populair bij toeristen, maar meer bij motorcyclists. Wij gingen er samen met Muffi (munif een jongen uit Saudï Arabië) naar toe. We sliepen bij valley view backpackers, in de wereldstad Graskop!!

Een stadje waar echt helemaal niks te beleven viel.

De volgende dag hadden we afgesproken met een kerel die Felice en Simon ontmoet hadden op een feestje. Hij zou ons rondleiden door Mpumalanga. Eerst aten we een bobotie pannenkoek. De inwoners van het stadje beweren dat hun pannenkoeken restaurant wereldberoemd is. Jaja.

In de ochtend zagen we alle toffe plekjes van Mpumalanga. Het toppunt van die middag waren de Macmac pools. Daar kon je vanaf een waterval in het water springen. Heerlijk!. De kerel die ons rondleidde had een oude mercedes cabrio uit 1933. Dus daar zaten we: met de haren in de wind, zon op het bölke en shirt-loos in een klassieke auto. Genieten!.
na de lunch gingen Simon, Rick , Muffi en ik naar de 3 rondavels. Damn, wat een uitzicht/ zonsondergang. De meisjes waren ondertussen al naar huis.

Toen we ’s avonds op onze kamer waren, zagen we een dikke mot op de muur. Daar moesten we natuurlijk iets mee doen… We spraken met Simon af dat hij die vlinder zou eten voor 400 rand, maar dan wel levend. Alles natuurlijk vastgelegd in een filmpje. Het arme beestje kraakte als een gek in Simon’s mond. Simon’s nekspieren stonden strak, en zijn kaak maakte overuren…

De volgende ochtend moesten we om 8 uur klaar staan om te gaan tuben. (met een band een woeste rivier afglijden). Het ging er af en toe echt heftig aan toe, maar het was echt vet!. ’s Avonds kwamen we rond 6 uur vermoeid thuis.

Afgelopen weekend gingen we naar The Bivane Dam.

Bivane Dam foto's

Daar ontmoetten we Rishaad, Tessa en Marijke (Afrikaners) die bij ons verbleven. Bij de Bivane dam ligt een meer en het bevindt zich in kwazulu natal. Het is 7 uur reizen vanuit Pretoria. De heenweg was “interessant”. Op een weg waar je normaal 100 km p. uur kon rijden, kon je nu maar 30km rijden : een halve moesson gecombineerd met mist en onweer trok over het gebied. Als het hier onweert, doet het dat goed. Het was het echter allemaal waard. Het weekend was super!. Overdag op en achter een speedboot hangen met een tube, banaan en/of waterski's. Achter op een truck naar een strand rijden en ’s avonds braaien en chillen in onze privé “jacuzzi”. Maandag nog een angst overwonnen: van een 8 meter hoge rots het water in springen. J’aime l’Afrique du Sud!.

Babet

Hey huubie,
Dat klinkt allemaal weer heerlijk!
Zielig voor dat vlindertje, dierenbeul!
En prachtige foto's!
Hier zijn we alweer bezig met onze laatste stage dag, het is voorbij gevlogen!
Veel plezier nog daar en lief zijn voor de meisje!
Kus Babet

Tonnie

Awesome verhalen weer! Jullie zijn iig lekker ondernemend bezig in het weekend (en liggen niet het hele weekend bij de compound in het zwembad). Is stage zelf doordeweeks ook leuk?

Ik lig ziek (stom India ook, verder wel een mooi land) in bed in een hostel in het veel schonere Kuala lumpur.

Groetjes, have fun en let goed op jullie zelf!
Tonnie

Wies

Ha, Huub het gaat je goed lees ik.
Ik weet nog een plek waar veel boeken te vinden zijn.
haha.

Mireille

Klinkt echt super daar!!!
En vooral je foto's...boh he echt mooi:D
Hier alles goed nog he! Volgende week begint voor mij ook de stage...spannend!
Nog veel plezier nog en ENJOY!!

XX

Roel

Huubke,

Dat klinkt allemaal keivet man. Ik krijg zo het idee dat een groot spektakel is daar in de rimboe! Duiken vanaf 8m klinkt als een droom.. Of zoals je het ziet in films..
Hier begint het nu ook lekker weer te worden: graden en non stop zon.. Dat zorgt voor de eerste t-shirts enz..

Keep going, jullie doen het goed!

xx Roel en Iris

Dien sjatje!

Hey muppie van mich!Die foto's van Soweto hubbe heel veul indruk op mich gemaakt!Kom ich ze doa les geave mit aaje schoolboeken die ze op de scholen neet meer gebroeke:DAmuseer dich he mup! nog 2 kleine maandjes.

Veel liefs xx

Tom

Hey Hubsche,

Wat ein geweldige verhoale en ervaringen. De foto's vind ich echt geweldig zeen echt super vet. Hiej is verder alles prima in orde, het zonnetje begint eindelijk auch ins good te sjiene hiej. Zoaterdig goan we mit de men van mofert de cheetah nog ins onveilig maken haha ins kieke wie det nog bevult :p.

Heel veul plezeer nog en geneet der nog mer ff van.

Ver whatt's appen, facebooken etc. nog waal.

de groetjes x

Rian

Een geweldig verhaal Huubs van te gekke bezigheden! Dat is wel wat anders dan het zonnige zuiden in Brabant/Limburg ;) Jouw foto's zijn daar een zeer goede bevestiging van. Al valt het me wel tegen dat al die kerels daar met ontbloot bovenlichaam lopen, behalve Huubs.. Ben je daar nog te gebroken wit voor? ;) haha.. Xx

eine supporter oet postert

Ha Huubsche, kaerel wat ein belaevenisse en welk ein prachtige fotoos weer !!! Veer vinge 't sjitterend !!!! Mam haet fotoos op 't digibord geprojecteerd van de deere én de kinger oet Soweto. Die men vónge det sjiek. Dat van die mot en Simon is ein sjterk sjtök !!! Ich wis wat ich lever deeg veur die 400 rand.... Mer in motte dao zitte waal väöl vitamine in !!!!
Apropo deere: wat ein geweldige kleurrieke foto van dat bees(je)... eine sjprinkhaan ?? En dan op dat water ! Geweldig óm te belaeve. En dan die gezellige aovende mit die men allemaol. Ich gaon de gebiede diese opsjriefs nag ins opzeuke op Google. Hout dich good jong, et good op dich zelf en geniet van " Je áime L' Áfrique du Sud "!!!! Op nao Mozambiek !!!

Noortje

Huub, waat een gewéldige foto's! En auch ein sjoan verheulke. Ich bun jaloers op uch doa! Zeker mit de gedachte det ich noe auch doa haj kinne zitte.
Amuseer dich/uch nog doa!!
xx

Maurice

Hey Huub Holland Huub,ich dach des dich dao woors om te wirke?? Haha,geniet der van !! Wae hubbe 26 mei een teambuilding van ut werk. Bes dich den alweer truk? Hubse zin om met te gaon? Laot mer ffkes get weite op mailmi@home.nl

mzzl Maurice

Detje

Nou Simon, ik had toch andere vlinders in je buik verwacht. Dit is de laatste insekt die ik zou eten. Bah..viezerikken.
Wat weer een mooie foto's Huub, ik ben trots op mijn petekind.
Ik kijk met Laurentiuscollega's op MDL secretariaat naar je foto's op site.
En dan ineens die twee blote konten..hahaha...we genieten..wat een natuur daar boven op dat dak. Akelig mooi, wat zijn we dan nietig..we komen en gaan, dit zijn eeuwige momenten die je beleeft.
Liefs en kus van je tante Detje.

ineke ras

Ha huub na al deze belevenissen en mooie natuur hoop ik dat je toch noch terug wilt komen. Gelukkig is Wendy hier anders zou ik het niet weten wat je zou doen. Je foto's zijn mooi dat had ik van jou ook wel verwacht. Geniet nog volop want de tijd vliegt voorbij. Grts uit Echt

Truike

Huubke, numse get zjwarte kiendjes mit nao heim? hie is nog waal 'n bid euver.
de kinger op sjool wille sjteeds dien fotos zeen

kussie je zussie

Huub

esse dien baan wils haaje mosse neet die "natuurfoto" loats zeen... ;)