Huub in Zuid Afrika!

Surviving Mozambique!

Woensdag 31 maart gingen Scott (Amerikaan) Adèl (Reünion) en ik (Postert ;) naar Mozambique. Daarvoor moesten we eerst naar de ambassade van Mozambique. Hier kregen we een voorproefje van wat ons in Mozambique stond te wachten. Ons visum werd namelijk in één keer geregeld. Normaal is dit niet mogelijk, maar omdat de baas er niet was, kon het nu wel. Met andere woorden: die kerel ging er met ons geld vandoor..

Goed. Eenmaal op de weg en aan de grens aangekomen van Zuid Afrika en Mozambique kwamen we bij de volgende corrupte situatie. Als je aan de grens komt weet je voor geen meter waar je je stempels moet halen. We kregen “hulp” van een aantal kerels, die nogal intimiderend om je heen stonden. Daar vroegen ze natuurlijk geld voor. We zagen bij de auto naast ons dat deze door een politie agent uitvoerig gecontroleerd werd. Indien we 200 rand betaalden aan de politie konden we binnen 1 minuut weer vertrekken. Bribe- Police dus.

1 minuut later reden we richting Maputo, de hoofdstad van Mozambique. Maputo is een oude communistische stad met straatnamen als: Ave Mugabe of Ave. Lenin. Wij verbleven in de Ave. Moa tse Tung, gezellig!.
’s avonds gingen we stappen met een franse kerel en wat amerikanen die ook net aangekomen waren. We eindigen ergens in een achterbuurt straatje met prostituees op de hoeken van de straten. De bar waar we naar toe gingen was echt gezellig!. We waren echter kapot van het reizen, dus rond 1 uur lagen we te pitten in onze lodge. foto's Maputo en lodge.

De volgende dag gingen we naar Beline. Een tropisch plaatsje 180km vanaf Maputo. We waren toe aan witte stranden en azurblauw water. En dat kregen we! Woow wat een super locatie!. We sliepen in stro hutten met eigen badkamer en wc. Het eten was prima ( vooral gericht op vis). We leerden de lokale bevolking kennen die er vis ving, en ’s avonds gingen we naar een straat waar de locals uitgingen. De pubs waren geimproviseerde golfplaat-hutjes met krakende muziekboxen. We leerden Pedro kennen, de receptionist van Praia do Sol waar we verbleven. Hij vertelde ons dat hij 80 euro per maand verdiende en graag wilde studeren, maar dat dit bijna niet mogelijk was hier in Mozambique. foto's Praia do Sol en Beline

Toen we zondag terugreden zagen we overal politie agenten langs de weg staan die random auto’s aanhielden. Als je word aangehouden leg je 200 rand (20 euro) in je paspoort en geeft dit vervolgens aan de politie. Hierna kun je verder rijden. Ook wij werden aangehouden…. betalen en snel verder gaan. We zaten trouwens bijna zonder benzine en je wil niet zonder benzine in Mozambique zitten. Gelukkig bereikten we de grens (waar we onze paspoorten niet hoefden te laten zien) en reden we weer het “veilige” Afrika in… MET een volle tank.

Wat een weekend!. Mozambique is een supermooi land, maar ook heel erg corrupt. alle foto's

Voor de rest is de stage die ik hier loop wel ok, maar niet geweldig. Dit komt door het feit dat je op sen dag weinig patiënten ziet. Daarnaast is het Kalafong Hospital niet echt een super goede plek om veel te leren. Na volgende week zijn we klaar met de stage hier, en gaan we ons “voorbereiden” op onze rondreis door Zuid Afrika naar Capetown

oome Janne

Fantastisch die verhalen. en dat jullie dat allemaal kunnen beleven terwijl je als armoeijig studentje hardwerkend stage loopt! En wat een foto's, maar het moet gezegd het is jullie van harte gegund en er valt bij thuiskomst natuurlijk fantastisch veel te vertellen! Huupie jonge, hou je taai, ben altijd vriendelijk en behulpzaam & knijp vooral geen Afrikaanse katjes in het donker, het kunnen grootgebekte tijgers zijn! En dan nog, maar dat geheel terzijde, ik was ontzettend onder de indruk van de felicitatiewoorden die jij me stuurde b.g.v. mijn 60e verjaardag recent. Je weet het oude oomese hebben jeugdige coaching nodig om zich staande te kunnen houden! grt, oome Janne zelluf.

Truike

huub jong, dien haore hange dich bienao toet op dien inkels.. laot dich dao van die drets in drije whihi

Rian

Jeetje wat een lieve politie daar, als er maar geld achter zit he! Corruptie eerste klas, lijkt me heel irritant.. haha! Maar zo te horen weer een prima invulling van je weekend! Gelukkig is dat wel helemaal te gek, maar stage vliegt dus niet echt snel voorbij.. Nog een weekje en dan is het genieten geblazen! Succes met de voorbereidingen, joejoew!!! x

Peggy Duijsinx

Ha Huub,

Mooie verhalen, heel herkenbaar. Ondanks dat je stage minder is: geniet!! Once in a lifetime..! Mocht je Agnes Huiskamp nog zien, wil je haar dan de groetjes van mij doen?
Groetjes, Peggy

Rogér

Huub! Heerlijk om te zien dat je het zo goed naar je zin hebt daarachter! Geniet ervan en neem niet teveel malaria mee!

Marion

Och, och, Hubsche, wat sjoan allemaol, en dan bedoel ich neet die bloote veut!
Ich wunsch dich ein super vakantie noe en hiel veul leefs van dien tant jonnie!

christie

hoi huub, waanzinnige ervaring!!!!
en na de eerste paar foto's zelfs een ontspannen lach op je gezicht.....
veel plezier nog en tot ziens. groetjes uit Nieuwerkerk.